Lit é sång sätter ungdomlig och personlig prägel på Elvis Presleys låtar

Elvis Presley dog för 42 år sedan – men hans musik är för alltid tidlös. När ungdomskören Lit é sång väljer att tolka hans musik får låtarna nytt liv med en ungdomlig prägel.

Att talangen och glädjen för att sjunga är stor hos Litsbygdens ungdomar råder ingen tvekan om. När ungdomskören Lit é sång i sin andra temaföreställning väljer att tolka Elvis Presley blir resultatet mycket imponerande. Dennis Edfalk imponerar stort när han sjunger solo i ett medley bestående av ”Trouble”, ”Big hunk o love” och ”Heartbreak hotel”.

Många har försökt sig på att tolka Elvis Presleys musik genom åren. För att tolkningarna ska kännas intressanta krävs att man gör något extra av dem, som lämnar ett bestående avtryck. Att Lit ’e sång, under ledning av Malin Sandqvist, lyckas med det är det ingen som helst tvekan om.

Kören, som uppstod som en luciakör hemma i Lit, har de senaste åren utökat sin repertoar med temakonserter där de tolkar kända artisters låtar. Förra året imponerade kören stort när de gav sina personliga tolkningar av en av Sveriges största artister – Ted Gärdestad. I år väljer de en ännu större artist – Elvis Presley – och resultatet blir ännu bättre.

Inledningen av konserten i Näskotts kyrka, där kören kör ett något kortare program än under konserterna hemma i Lit tidigare i vår, är mycket snygg. Kören framför ett medley av ”(Let me be your) Teddybear”, ”Devil in disguise”, ”Hound dog”, ”Stuck on you”, ”Blue suede shoes” och ”Burning love”. Redan under första numret är nästan alla körmedlemmar vid något tillfälle framme vid solomikrofonen. Det tyder på flera saker, men framför allt tyder det på att man känner sig trygg i gruppen och med att sjunga – två egenskaper som är enormt viktiga för en kör.

”In the ghetto” är en låt som alltid framkallar gåshud. När körledaren Malin Sandqvist greppar solomikrofonen och backas upp av kören är det så klart inget undantag.

Redan under Ted Gärdestad-föreställningen visade Lit é sång att de har förmågan att arrangera låtarna med personlig prägel och sätta sitt eget avtryck på numren. I Elvis-föreställningen blir det ännu tydligare. Exemplen är många, men ska man plocka några russin ur kakan är det redan nämnda inledande medley, men också ”Jailhouse rock” och ”That’s alright”, som båda får nedtonade intron för att sedan öka i tempo – mycket snyggt arrangerat. När körledaren Malin Sandqvist själv greppar solomikrofonen i ”In the ghetto” är det så klart gåshud.

Att talangen och glädjen för att sjunga är enormt stor bland ungdomarna från Litsbygden råder ingen som helst tvekan om – det har vi fått se i två föreställningar i rad. Det ska bli mycket spännande att se vad nästa tema blir.

”That’s alright” – den första singeln som Elvis Presley gav ut – är en av många låtar som får nytt liv i Lit é sångs tolkning. Kajsa Sandqvist och Anna Nygaard ger den en lite nedtonad inledning, som passar mycket bra.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s